Hur man deklarerar med Ubuntu, gör husrannsakan hos fildelare och avskaffar det fria internet

I går hade vi moderater deklararationskampanj över hela landet. Deklarationsdagen är ju ett utmärkt tillfälle att påminna om det jobbskatteavdrag som ger en vanlig löntagare omkring 1000 kronor i sänkt skatt varje månad.

Själv stod jag i fyra timmar utanför Solna stadshus och delade ut informationsmaterial, och passade på att lämna in min egen deklaration. Tidigare har jag e-deklarerat men i år blev det en traditionell pappersdeklaration. Anledningen till detta är min Windowsfria dator. Visserligen fungerar det javabaserade systemet för e-legitimation lika bra på Linux, men för att förnya e-legitimationen via Handelsbanken krävs ett säkerhetsprogram som inte finns i Linuxversion. Det kan det enbart köras i en äldre version av Wine. Vi får se om Handelsbanken har några planer på att förbättra sitt system. I annat fall får jag väl byta bank.

Gårdagens dom mot 31-åringen i Linköping var inte särskilt oväntad. Nu kan det bli lättare för polisen att göra husrannsakan och att begära ut integritetskänslig personinformation från Internetleverantörer. Hundratusentals fildelare får försvagat integritetsskydd. Ytterligare ett skäl att avkriminalisera fildelningen.

Om Linköpingsdomen är en konsekvens av en orimlig existerande rättsordning så är IFPI:s planer på att stämma en internetoperatör ett försök att ytterligare urholka informationsfriheten. Jag undrar om politiker och myndigheter förstår hur långtgående IFPI:s begäran är. Internet har för det stora flertalet medborgare inneburit en yttrandefrihetsrevolution. Friheten att tala till allmänheten var tidigare reserverad för dem som kontrollerade en mediekanal, men tack vare nätet kan vem som helst till en försumbar kostnad göra information tillgänglig för hela världen. En förutsättning för att detta ska vara möjligt är att de som tillhandahåller internetuppkopplingar inte ansvarar för innehållet i kundernas kommunikation. Om Internetleverantörerna tvingades ta ansvar för allt det material som kunderna kan nå genom sina uppkopplingar skulle de begränsa utbudet till webbplatser som de vet är juridiskt säkra, det vill säga webbplatser som tillhör de stora marknadsaktörerna. Ett sådant internet ger inte mycket större frihet än vad kabel-tv-nätet gör.

6 thoughts on “Hur man deklarerar med Ubuntu, gör husrannsakan hos fildelare och avskaffar det fria internet

  1. Även Swedbank fungerar fin, fint med BankID på samtliga plattformar, då de kör Java och Java-applets som lösning för det här.

  2. Nej, de har inte förstått, alls. De allra flesta medelålders och däröver ser bara Internet som någon sorts shoppingfönster och i vissa fall, fortfarande(!), som en Uusmannsk “fluga”.

    Domen.. tja. Rättskipning kallar jag det inte för, snarare hämnd, girighet eller någonting ditåt. Det allvarliga är att det fortfarande låter sig göras, men det hänger ju såklart ihop med förra stycket. Låt säga att varje fildelare världen över skulle betala lika mycket per delad fil som de har, lägg därtill “betal-pirat-tjänster” med enorma arkiv.. Finns det ens så mycket pengar? Näe, jag börjar mer o mer vara övertygad om att detta “bara” är USAs lilla utrikesdepartement som agerar murbräcka åt det stora som sedan 60-talet lagt tusentals miljarder på att skaffa sig ögon o öron på världen – sådärja, då drog vi in FRA och syftet med det debaklet i det hela igen.. För viss är det väl så? Du kan väl ställa de frågan rent ut till Reinfelt, Bildt mfl.

    Handelsbanken, ja fy för den lede. Jag gjorde själv en undersökning av våra svenska banker 2002 genom ett frågeformulär rörande plattformsoberoende, jag hittade igen min gamla undersökning hos archive.org. Då när jag gjorde undersökningen vill jag komma ihåg att SHB inte ens förstod att man inte kan implementera säkerhet på klientsidan. Jisses vad tiden går, 6 år sedan. Men SHB är sig tydligen lika. Själv lämnade jag SHB för sisådär 5 år sedan just på grund av deras inkompetens. Eller näe, inkompetens är fel ord, det har gått alldelens för tid för det, på 6 år borde både kommit till insikt och hunnit byta ut dem som inte vill vill komma up i ljuset från den mörka grottan. I SHBs fall måste det handla om någonting annat om de fortfarande underblåser Microsofts kundinlåsning, något som nog närmast kan liknas vid någon sorts korruption.

  3. Nej, de har inte förstått, alls. De allra flesta medelålders och däröver ser bara Internet som någon sorts shoppingfönster och i vissa fall, fortfarande(!), som en Uusmannsk “fluga”.

    Domen.. tja. Rättskipning kallar jag det inte för, snarare hämnd, girighet eller någonting ditåt. Det allvarliga är att det fortfarande låter sig göras, men det hänger ju såklart ihop med förra stycket. Låt säga att varje fildelare världen över skulle betala lika mycket per delad fil som de har, lägg därtill “betal-pirat-tjänster” med enorma arkiv.. Finns det ens så mycket pengar? Näe, jag börjar mer o mer vara övertygad om att detta “bara” är USAs lilla utrikesdepartement som agerar murbräcka åt det stora som sedan 60-talet lagt tusentals miljarder på att skaffa sig ögon o öron på världen – sådärja, då drog vi in FRA och syftet med det debaklet i det hela igen.. För viss är det väl så? Du kan väl ställa de frågan rent ut till Reinfelt, Bildt mfl.

    Handelsbanken, ja fy för den lede. Jag gjorde själv en undersökning av våra svenska banker 2002 genom ett frågeformulär rörande plattformsoberoende, jag hittade igen min gamla undersökning hos archive.org. Då när jag gjorde undersökningen vill jag komma ihåg att SHB inte ens förstod att man inte kan implementera säkerhet på klientsidan. Jisses vad tiden går, 6 år sedan. Men SHB är sig tydligen lika. Själv lämnade jag SHB för sisådär 5 år sedan just på grund av deras inkompetens. Eller näe, inkompetens är fel ord, det har gått alldelens för tid för det, på 6 år borde både kommit till insikt och hunnit byta ut dem som inte vill vill komma up i ljuset från den mörka grottan. I SHBs fall måste det handla om någonting annat om de fortfarande underblåser Microsofts kundinlåsning, något som nog närmast kan liknas vid någon sorts korruption.

  4. Klockren artikel hos Kvällsposten.

    Appropå din undran om politiker förstår. Det borde i fallet med B Ask. var mycket uppenbart, och då inställer sig genast nästa fundering. Hur kommer det sig att ni som förstår inte offentligt kräver hennes avgång? Att hon sitter kvar säger ju faktiskt mer om andra politiker än om henne.

  5. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Internet, tryckpressen och yttrandefrihet

Leave a Reply

