Så påverkas vi av EU-kommissionens 133-kommitté

I mitt förra inlägg frågade jag mig hur EU-kommissionen har fått ett mandat att förhandla fram ACTA-avtalet som syftar till att framtvinga skärpt upphovsrättslagstiftning. Efter kontakter med justitiedepartmentet och med vårt eget EU-nämndskansli på riksdagen har några saker klargjorts.

EU-kommissionen fick sitt mandat på ministerrådet för jordbruks- och fiskefrågor den 14 maj. Beslutet var en så kallad A-punkt, alltså en punkt på dagordningen som togs utan diskussion. Beslutspunkterna på ett ministerråds dagordning är uppdelade i B-punkter och A-punkter. B-punkterna är föremål både för diskussion och beslut. De rör normalt det politikområde som mötet är avsett för, i detta fall alltså jordbruk och fiske. Den minister eller tjänsteman som deltar på mötet ansvarar för just dessa frågor i regeringen.

A-punkterna anses däremot vara färdigförhandlade på lägre nivå. De kan handla om vad som helt och den minister som deltar på ministerrådets möte vet ofta inte vilka A-punkter de själva beslutar om. ACTA-ärendet, som röstades igenom som en A-punkt av jordbrukspolitikerna hade dessförinnan framförhandlats av ett organ som kallas Coreper. I Coreper deltar tjänstemän från Sveriges ständiga representation i Bryssel. Enligt justitiedepartementet enades Coreper om att godkänna ACTA-mandatet den 2 april. Även i Coreper lär beslutet ha tagits som en A-punkt, alltså utan diskussion.

Innan ärendet kom färdigförhandlat till Coreper hanterades det i 133-kommittén, som beskrivs så här på regeringens hemsida:

EG-fördragets artikel 133 stadgar att kommissionen ska lägga fram förslag för rådet om hur den gemensamma handelspolitiken ska genomföras. Kommissionen ska enligt artikeln föra handelsförhandlingar i samråd med en särskild kommitté, 133-kommittén, som utsetts av rådet för att biträda kommissionen i denna uppgift.

I 133-kommittén behandlas frågor som handelsförbindelser med tredje land samt EU:s agerande i Världshandelsorganisationen, WTO, och i andra multilaterala handelssammanhang. 133-kommittén sammanträder normalt varje fredag i Bryssel.

För Sveriges räkning ansvarar UD för Sveriges medverkan i 133-kommittén, men eftersom ärendet rör immaterialrätt var det justitiedepartementet som stod för den politiska substansen. I 133-kommittén ställde sig Sverige positiva till att ACTA skulle förhandlas fram.

Vad blir då kontentan av allt detta? En vanlig medborgare ser på sin höjd att EU-kommissionen, som de inte kan ställa till svars i allmänna val, förhandlar fram ett bindande avtal. Detta avtal tvingar sedan EU att lägga fram nya direktiv, som i sin tur tvingar Sverige att stifta nya teknikfientliga lagar. Och eftersom Sverige är juridiskt bundna går det inte att rösta om lagen i allmänna val. Formellt kunde medborgarna ha ställt politikerna till svars för Sveriges agerande i 133-kommittén, men eftersom ingen rapporterade om vad som skedde i 133-kommittén var det i praktiken omöjligt. Politiker kan alltså i hemliga förhandlingar binda upp sig själva och när frågan blir till ett synligt lagstiftningsärende är det för sent att komma med synpunkter.

I riksdagen har vi tagit initiativ för att lyfta frågor på EU-nivå vid ett tidigare skede. Uppenbarligen finns det en hel del att göra ytterligare på det området om vi ska få en transparent demokratisk process.

29 thoughts on “Så påverkas vi av EU-kommissionens 133-kommitté

  1. Underbart att du gräver fram detta. Det är inte svårt att förstå varifrån anklagelser om att EU är ickedemokratiskt får bränsle.

    Sådana här organ måste luftas, exponeras för de folkvalda. Annars slutar det med att demokratin blir en maktlös Potemkinkuliss.

    Otäckt.

  2. Pingback: » Fildelaren köpt av Upphovsrättslobbyn? projo’s blog: En personlig blog om integritet- och sexualitetsfrågor

  3. Jordbruk och fiskerimöte.. Det är ju inte första gången heller. När striden kring mjukvarupatent stod 2004, så försökte man smyga genom saker o ting på precis det viset. Den gången uppdagades det, och en hel massa intet ont anande jordbrukspolitiker blev fullständigt mailbombade, vissa nerringda, av tusentals europeer. Folk stod tom. utanför byggnaderna och informerade politiker som kom och gick. Så den gubben gick inte, den gången..

    När det sker på detta vis så tror jag det behövs en lagändring, att avsätta dem via val räcker inte. Det är ju för tusan en form av kupp. Jag anser att detta är brottsligt och borde gå att åtala. Det är ju faktiskt en attack på demokratin vi talar om, väldigt grov sådan dessutom. Att det dessutom skett förr och pågår idag säger ju en del om de inblandade, både “jordbrukspolitiker” och andra inom EU som inte är de direkt medskyldiga. De vet att det pågår, ändå görs inget. Halååå? Det tyder på något rent ut sagt mörkruttet. Dessutom, när en för området helt irrelevant fråga kommer upp på dagordningen, hur i hela fridens namn kan mötesdeltagarna acceptera det? De vet ju att de inte är insatta. Jag tror faktiskt att det här säger en hel del om hela politiker-kollektivet beträffar deras grundläggande personligheter.

    Hur långt måste det gå, var är den bortre gränsen? Spekulera en stund kring det, var kan gränsen ligga och hur illa kan det bli. Nu snackar vi hot som vida överstiger alla de imaginära mardrömmar som vissa använder som argument för att genomföra massavlyssning av den egna befolkningen. Att inget redan gjorts, trots att man känt till det under lång tid och att man vill kränka människors privatliv helt utan brottsmisstanke, är två frågor som jag tror är starkt sammanknippade.

  4. Pingback: opassande » Blog Archive » Att avgöra själv är inte lätt om man inte vet vad det handlar om

  5. “A-punkterna anses däremot vara färdigförhandlade på lägre nivå. De kan handla om vad som helt och den minister som deltar på ministerrådets möte vet ofta inte vilka A-punkter de själva beslutar om.”

    Scary – vet inte vad man beslutar om… Vem bestämmer då vad som är em A-punkt? Det kan ju vara vad som helst då…

  6. Jag ser mest humorn i det här. Speciellt när man tänker på vilka som brukar säga “Den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja.”.

    Det verkar som om såväl ACTA-förespråkare som anhängare av FRA-lagen har en hel del att dölja. Vad beror det på, månne?

    Mjölbaggar?

  7. Skrämmande. Jag som trodde att FN var höjden av korruption, med alla sina köpta delegater från framför allt tredje världen.

    Skyll inte på mig, jag röstade nej (till EU). Vi borde banne mig bilda union med Norge i stället…

  8. Sträcker sig förhandlingsmandatet till att fatta beslut?
    Begränsas mandatet av något styrdokument och isåfall, är det tillgängligt?

    (Ja till EU, men ogillar allt EU-kramande)

  9. Pingback: Fildelarjakt på fiskerimöte i EU « Christian Engström (pp)

  10. Bra att du avslöjar hur det går till.
    Du har inte skrivit så mycket om FRA-avlyssningen. Jag röstade på dig på grund av din inställning i integritetsfrågorna och hoppas att du till skillnad från kappvändaren Federley inte backar när det blåser. Det behövs bara fyra röster från alliansen för att fälla förslaget.

    Inte kan du som kanske varit den främste förkämpen mot kontrollsamhället i denna riksdag ställa upp på att FRA skall läsa all vår epost.

  11. Jag tror att EU eller inte EU spelar mindre roll. Fenomenet beror på politiker (oavsett partifärg) ser sig allt mer som arbetstagare och mindre som folkrepresentanter. Skeendet påminner oerhört mycket om den långsamma processen vid romarrikets fall, där staten bara mer och mer blev ett instrument för personlig vinning och för särintressen att skaffa sig inflytande, men det lär vara få som minns det… Den som inte känner historien…

  12. Pingback: opassande » Blog Archive » Översikt över övervakningslagar — uppdaterat

  13. ACTA är ett korkat, resurskrävande förslag och ett försök att gå förbi WTO, WIPO, WCO m.fl Min principiella invändning mot förslaget är att man man inte skall gå förbi WTO m.fl på detta sätt. Tyder på desperation. Vidare att främst amerikanska intressen styr detta. Dinosaurierna kämpar vidare för affärsmodeller som inte längre fungerar. Kampen är redan förlorad. USTR tog initiatiativet förra hösten och Europeiska Kommissionen m.fl. har nu överläggningar om detta. Mitt intryck är att man vill använda antiterroristliknande metoder för att komma åt intrång i upphovsrätten, främst i fråga om webben. Uppenbarligen har svenska regeringen varit med om att ge kommissionen mandat att förhandla. Men inte ett pip om detta.

    Det tråkiga är att våra tidningar m.fl. inte knystar om detta, däremot är bloggosfären full av olika inlägg i frågan.

    Den bästa sammanfattningen har Krugman gjort i NYT:

    “But they’ll have to find a way. Bit by bit, everything that can be digitized will be digitized, making intellectual property ever easier to copy and ever harder to sell for more than a nominal price. And we’ll have to find business and economic models that take this reality into account.”

    http://www.nytimes.com/2008/06/06/opinion/06krugman.html

  14. Men HJÄLP! Man blir ju mörkrädd! Vad i helvete är det som pågår i landet, och världen , demokratin har vi tydligen kysst farväl för längesen ! Synd att regeringen och Riksdagen glömde att informera medborgarna om detta!

    Världen är under omstrukturering pga internet, och politikerna vill till varje pris stoppa detta de stoppar utvecklingen av mänskligheten helt enkelt.

    Tack för att du skriver vidare, själv är jag piratpartist med hjärtat låångt till vänster, men det är rörande hur eniga vi är över alla ursprungliga blockgränser i denna fråga.

    Sue

  15. Pingback: Riksdagsfråga om ACTA-avtalet « Christian Engström (pp)

  16. Pingback: Mer makt åt parlamenten! « Christian Engström (pp)

  17. Björn: Tyvärr hjälper det inte. Norge är duktigast i klassen och inför mer än gärna lagstiftningen långt före EU-medlemmarna. Man vill ju inte riskera sin förhandlingsposition.

  18. Om det är så här lagstiftningen går till – så blir det ju för det första ett helt oacceptabelt tjänstemannavälde.
    Sedan fattar jag öht inte hur riksdagspolitikerna har kunnat svika demokratin på det här viset,är sitta och veta om att de sätts att fatta beslut, för det första i en sån fullständigt slarvig hastighet att bara det är skandal. Sedan på områden som de öht inte känner till. Det kunde ju lika gärna vara kinesiska. Det här är ju fullständigt livsfarligt.
    På det här viset kan ju precis vad som helst slinka igenom.

    Och ett så helt och hållet inkompetent styre, politikerna är ju bara nickedockor, de enda som möjligen kan ha nån koll det är tjänstemännen.
    Och så naturligtvis en allsmäktig kommission. Fattas bara själva Ledaren som håller i tjänstemannastaben som i ett knippe marionetter. Eller om Ledaren är svag så finns det ju utrymme för cromwell i kulisserna.
    Som upplagt för precis vad som helst. Det här är värre än precis ALLA eu-kritiker befarat. Hur har riksdagsmännen kunnat ljuga om detta så här länge. Att det är så här det går till. Det är verkligen skandal.

    Hello, Mr Chance.

  19. Pingback: Fildelning och IPRED i kvadrat « Nemokrati

  20. Pingback: Svenska storebror ser och hör dig, men inte bara det... | Sultans politiska blogg

  21. Pingback: En snabbfotad Ledare som inte går att fota « Nemokrati

  22. Pingback: Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Bypassoperation i politiken

  23. Pingback: Allt under en grå himmel · Försök till ett öppet brev till Margot Wallström

  24. Pingback: Hets mot mediaindustri « Sporadisk

  25. Så underbart att dessa hemliga möten fortsätter utan veto för allmänheten.
    Jag tycker detta är helt acceptabelt då vanliga människor inte har tillräkligt intellektuellt kapacitet för att kunna besluta i politiska frågor.

    Tyvärr men så fungerar samhället, reglerna som är skapta får vanliga människor anpassa sig efter. Vanliga människor kommer förlora sina integritet rättigheter inom snar framtid.
    Samhället behöver övervakas av en storebror som håller koll på alla arbetsmyror. Det viktigaste är att företagen överlever, om dessa går under så går hela samhället under.
    Mer människor behöver tyglas av formas inligt våra frimurar traditioner som vi har i detta land. Då tror jag att samhället också skulle fungera som ett paradis.

    Intressant att det just heter 133 kommitté, inom frimurare har vi 33 nivåer. Sedan har jag hört lite konspiration om så kallade” Illiminate” som ska vara över frimurare och där det finns 13 nivåer. Detta låter löjligt att så kallade ”Illiminate” styr världen genom banker.

    Alla dessa konspirationer kan låta lite skrattretande.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s