Om man tar det där med pirater bokstavligt

Att lagar inte ska vara retroaktiva tycks alla vara överens om. Jag kommenterar dagens utspel bland annat i Metro. I samma tidning uttalar sig Kristina Ahlinder från förläggareföreningen om pirater:

– Det handlar om enskilda författare som arbetar i åratal med sina verk och vars arbeten läggs upp på Pirate bay och Student bay. Det är stöldgods. Det handlar om ekonomiskt svaga författare mot ekonomisk brottslighet. Pirater är tjuvar. Alla blir upprörda över piraterna utanför Sudans kust, säger hon.

14 thoughts on “Om man tar det där med pirater bokstavligt

  1. Det har inte ett dugg med “svaga författare” att göra. Förläggare är en mellanhand som känner sig hotade av teknikens nya möjligheter. Sedan är det ju enkelt att bara konstatera, det har aldrig någonsin sålts så mycket böcker som det gör idag.

  2. Kopieringen av kurslitteratur sker till 99,99% med vanlig kopiator. Att hos ser Student Bay som ett hot måste vara uttryck för extrem teknikrädsla. Och liknelsen med piraterna utanför Sudan (hon menar Somalia?) är totaltramsig.

    Ditt uttalande var för övrigt klockrent!

  3. Jag skulle känna mig mycket lugnare med Karl Sigfrid som justitieminister.
    Behövs det en “rebell” innom moderaterna för att inte införa lagar retroaktivt numera?

  4. Det är en viss skillnad på att kopiera någons verk och att blåsa hål i någons kropp med en kinesisk kalaschnikov och sen sno dennes båt.

    Det är inte längre tröttsamt att IPRED dårarna gärna blandar fluffiga teddybjörnar med trotyl, det är snarare pinsamt. Fast mest pinsamt är ju att vissa politiker lyssnar på dem.

    Stå på dig Kalle ;)

  5. Du är inget annat än Carl Bildts lilla hora..lämnan riksdagen och sök din inkomst på malmskillnadsgatan så kan du leva ett liv med ryggen rätad.

  6. Tack Karl! Den där Kristina Ahlinder ska vi definitivt följa det kan jag lova! Mycket märkligt att en VD kan uttala sig så otroligt korkat, men visst är det underhållande det må jag säga. Inkompetensen bland VD:ar i det här landet verkar vara kompakt sorgligt nog. Vi kanske skulle rekrytera lite fler från utlandet.

    Jag hoppas verkligen att du vågar stå upp för det du tror på i den här svåra frågan. Jag förstår till fullo att det inte kan vara lätt att gå emot partiet i mer än en fråga men man ska ju leva med sina ställningstaganden sedan också. Jag hejar på dig i alla fall och ‘keep up the good work’!

  7. Bortsett från att den där Ahlinder ligger mer än fem år efter sin tid när det gäller “fildelningsfrågan” (det är inte längre en “fråga” utan ett faktum), så kan man undra hur en representant för förläggarföreningen kan påstå att författarnas verk läggs upp på någon Bay.

    Böcker är fysiska ting, de kan inte kopieras via internet. Innehållet i dem, möjligen, men en riktig bokälskare föredrar trots allt den tredimensionella förlagan.

    Själv har jag läst massor av böcker i PDF-format. De jag inte gillat raderar jag, de jag gillat köper jag en riktig version av på CDON.COM. Precis som man gör på biblioteket — i alla fall på den tiden då det fanns ett sådant i varje stadsdel — eller i bokhandeln.

  8. Pingback: Jens O. » Blog Archive » Bloggar, medborgarjournalistiken och aktivism

  9. Pingback: moderatcitat (och en bonus) – yo mstuff!

  10. I texten på metro står det att du är orolig för att människor kommer att anonymisera sina IP-adresser.

    Varför är du orolig för det? Är inte det en grundläggande rättighet att få lov att vara anonym, att få lov att vara tyst och att välja att inte synas? Det talas ganska ofta om att människor ska få lov att säga vad de vill, men nästan aldrig om rätten att inte synas.

    Är det inte BRA att människor får lov att vara anonyma?

  11. Kalle,

    Journalisten som skrev artikeln frågade mig om jag trodde att fler skulle anonymisera sin kommunikation med antipiratlagen, även personer som begår andra typer av olagliga handlingar. Det svarade jag att jag trodde, och resten är journalistens tolkning.

  12. Pingback: Svenska pirater « infallsvinkel

Leave a Reply

