Powerpointvideo: År 2009

11 thoughts on “Powerpointvideo: År 2009

  1. Intressant. Men avslutningen? “Ja till framtiden. Moderaterna”?

    Mjaa. Det där var kanske sant för några år sedan. Om du skrivit under med Karl Sigfrid, och röstat efter eget huvud i riksdagen i FRA och IPRED-frågan hade det varit trovärdigt.

    Nu vet jag inte…

  2. Bra sammanfattning, bra poänger, viktiga frågor. Enda problemet är att du tillhör fel parti för att kunna tas på allvar i de här frågorna.

    Visst, dina personliga åsikter är utmärkta, frihetliga och demokratiska, men hur mycket påverkar det, om du ändå röstar ja till Ipred, och sviker även i FRA-frågan?

    Som enskild politiker respekterar jag dig enormt, och du har mitt stöd. Ditt parti och ditt agerande i de ovan nämnda frågorna – samt, fruktar jag, kommande frågor som teledatalagringen – gör att jag inte kan se dig och Moderaterna som ett alternativ.

    God fortsättning i alla fall!

  3. Även om det var intressant, och roligt att en riksdagsledamot använder ny teknik, håller jag nog med Jerker Montelius: nja. Det finns stora nackdelar med formatet, bland annat att det blir svårare att citera och att hitta till texten via sökfunktioner och -motorer.

    Gällande åsikterna du framförde håller jag absolut med om att vi inte bör införa mer datalagringsdirektiv än vi behöver. Bör vi strunta i det helt, och låta EU stämma Sverige om de vill det? Jag har ingen klar åsikt i frågan, men jag överväger åt att det vore bra. Sedan gillar jag inte (m), dels på grund av deras åsikter i integritetsfrågor, dels på grund av deras övriga politik. Som Christian Engström skrev för några veckor sedan: Ja, ditt argument med att du skall rösta i riksdagen som (m) röstar eftersom väljarna valde dig som representant för (m), håller – men inte att rösta ja till FRA-lagen och dylikt. (m) sade nämligen intet om att de skulle driva igenom FRA-lagen – tvärtom, har jag för mig, säger (m) sig värna om integriteten.

  4. Jag håller med om att det finns nackdelar med formatet. Att hyperlänka till källdokument går ju som sagt inte i ett videoklipp. Och den som vill citera måste lyssna och skriva ned det som sägs, vilket är jobbigare än att klippa och klistra.

    Själv orkar jag ibland inte sitta och läsa på skärmen. Då kan det vara skönt att luta sig tillbaka och se på någonting i videoformat eller lyssna på en ljudinspelning. En bloggare som blandar textinlägg med videoinspelade powerpointpresentationer är Lawrence Lessig. Det är av honom jag har lånat formatet.

    http://www.lessig.org/blog/2009/01/changeorg_round_2_–_citizens.html

    Så min enkla tanke är att erbjuda något som jag själv uppskattar. Jag kör på ett tag framöver med både textinlägg och video, så får vi se hur det går.

    Jag ska också fundera över om det går att utveckla formatet på ett sätt som i någon mån hanterar problemet med länkar och citat.

    Kom gärna med idéer, den som har några.

  5. Hej Karl!

    Är ditt slutgiltiga svar på riksdagssvar.ses frågor “inget svar”?

    Observera att du har chans till kommentar också!

    Om jag inte hör av dig nått mera kommer jag i så fall lägga upp din och min korrespondens på riksdagssvar.se senast denna helg.

  6. Ett trevligt pedagogiskt inslag men (ständigt detta men) att ses som komplement till väljarkommunikation.

    Du är faktiskt en av mina favoriter som riksdagsledamot, trots att vi står på olika sidor om skiljelinjen.

    God fortsättning

    Johan Westerholm
    (s)

  7. Hej Karl!

    Kul och bra test tycker jag. Jag ska själv se om jag kan använda denna idé på något sätt. Det är kul med blandade bloggar med text och video.

Leave a Reply

