SF: Stäng ned samtliga internetleverantörer

Det här börjar bli tragikomiskt.

En talesperson för SF tycker att IPRED-lagen är otillräcklig. Vi bör dessutom, enligt SF, stänga internetleverantörer som erbjuder access till fildelningssajter, det vill säga samtliga svenska internetleverantörer.

Så, hur är det då med den kommande Ipredlagen? Kommer den att innebära en förändring för svenska pirater? Svaret beror på vem du frågar:

– Det hoppas jag, men jag tror att den skulle behöva dras mycket längre. Samtliga leverantörer som ger access till sidor som The Pirate Bay borde stängas ned helt, säger SF:s Rasmus Ramstad.

Rolf Erikson, Falkvinge, Swartz, Mikael Persson, Otyget, Jens O

27 thoughts on “SF: Stäng ned samtliga internetleverantörer

  1. Inget internet = ingen fildelning = ingen illegal fildelning = inga svältande upphovsmän. Dessutom så slipper vi ifrån problemen med att stänga av enskilda användare, enklare att dra ut den tjocka kabeln hos internetleverantören istället ;)

    Ska jag vara helt ärlig så börjar jag bli riktigt rädd för det antipiraterna står för och det som skrämmer mig mest är att alla verkar tappa huvudet totalt när det gäller fildelningen, lite som “Kriget mot terrorism”. Allt är tillåtet eftersom det är för vårt eget bästa…

  2. Är begreppet “badwill” helt okänt för de här människorna? Flera bloggare föreslår en mediebojkott under tre veckor, med start 9 feb. Facebookgrupp – givetvis: “Three week global media boycott”, under ledning av Scaber Nestor.

  3. Pingback: Jens O. » Blog Archive » Bara för att en viss lag finns, innebär det inte att den är vare sig bra eller fungerande

  4. Tragiskt att människor kan vara så giriga som SF.
    Hade inte tänkt sluta gå på bio, men nu lutar det åt att man skippar det.
    Det trista är ju att SF har så gott som monopol på film. Efter alla uppköp hit och dit och konkurser av bolag så är väl SF de enda som erbjuder en sån tjänst?

  5. Jag föreslog ett totalstopp för internet för en tid sedan eftersom det tydligen har eskalerat och blivit ett sorts opium för folket.

    Huva prifessionela aktörer kan ju allmänbilda sig och ha direktkontakt med er /läs dig och andra folkvalda. En del väljer tilloch med gå utanför vedertagna partigränser..

    Jag kör en “syndabockstango” för Er som som kämpar och ställer mig frivilligt vid skampålen och tar emot politisk samt “gammelmedie medie skallgång” mot fildelare såväl som mot fralags aktivister 2009.

    Kort och gott . “You can put the blame on mame”

  6. Pingback: STÄNG NER NER INTERNET OMEDELBART! « OSÄKERHET OCH TYSTNANDET

  7. Pingback: Rick Falkvinge (PP) » Chefen för SF vill stänga Internet

  8. Våra politiker kommer aldrig tillåta att alla Internet-leverantörer stängs ner. Då kan ju inte FRA avlyssna oss.

  9. Pingback: Kommer Beatrice Ask att stänga internet för gott?

  10. Det bör kanske nämnas i sammanhanget att sagde Rasmus jobbar på SF. Han har alltså inget med SF Bio att göra – så vi kan fortsätta att gå på bio!

  11. Jag går ganska mycket på bio, att sedan SF inte klara av och leverar en bra upplevelse, visa mer på att SF är trasiga som bolag.

    Men en sak är säkert, vill SF göra inskränkningar på vilka sajter jag besöker, så skall givetvis dra ner på min bio budget hårdare.

  12. I slutändan är frågan en ekonomisk sådan. Om nu man får “stjäla” andras produkter, är det då fritt fram för inbrott, rån och väskryckningar? Det är ju det som är på spel. Även om produkten är på internet, har fortfarande någon äganderätten.

    Om nu du säger att det är okej med att ta andras saker, ja då tycker jag att det är dags för dig att avmontera låset till ytterdörren och sätta upp en skylt som säger: Allt är gratis!

    http://kritikerbloggen.wordpress.com/2009/02/04/piraterna-ager-tjuvarnas-marknad/

  13. Sänt till info@sf.se:

    Hej SF,

    Jag är en ganska vanlig kultur- och filmintresserad person som går mycket på bio, ofta på SF. Jag laddar inte ned filmer från nätet, utom möjligen som en sista utväg för att jag inte kan få tag på dem på annat sätt.

    Jag använder däremot ofta fildelning för att ladda ned litteratur, programvara etc. som är fri eller som är licensierad enligt t ex Creative Commons. Ganska ofta använder jag The Pirate Bay för att finna information om vart jag kan ladda ned materialet.

    Läser en DN-artikel där er VD uttalar sig.
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=880419
    – Det hoppas jag, men jag tror att den skulle behöva dras mycket längre. Samtliga leverantörer som ger access till sidor som The Pirate Bay borde stängas ned helt, säger SF:s Rasmus Ramstad.

    Menar er VD verkligen att vi skall vi stänga av hela fantastiska Internet, som förmodligen är den största revolutionen för kunskap, kultur och demokrati sedan boktryckarkonsten uppfanns, bara för att det går att ägna sig åt upphovsrättsbrott på nätet? Menar han att vi skall förbjuda effektiva distributionstekniker, såsom BitTorrent bara för att det går att använda tekniken till att dela filer som är skyddade enligt upphovsrätten? Kan man verkligen vara en ledare för ett modernt medieföretag och ha dessa åsikter?

    Jag kommer göra allt för att undvika att gå på bio på SF framöver, och jag kommer att rekommendera mina kultur- och filmintresserade vänner att göra samma sak. Åtminstone så länge som ni har Rasmus Ramstad eller personer med liknande brister i verklighetsuppfattning och teknikmedvetenhet i ledande befattningar.

    Ni får gärna vidarebefordra mitt mail till Rasmus, så att han får möjlighet att besvara mina frågor.

    Vänliga hälsningar,

    Erik Johansson
    Göteborg

  14. Pingback: TDK löser piratproblemet « Badlands Hyena

  15. fadakar: Fildelning är inte stöld vare sig juridiskt, ekonomiskt eller filosofisk. Det finns inga bevis på att fildelning påverkar bolagen ekonomiskt, snarare slår både SF och hollywood rekord i år.

  16. Pingback: Dags för bojkott « Filmkoll

  17. En utmärkt story till en kommande storfilm från SF – naturligtvis med 67 miljoner i filmstöd:

    En gniden filmbolagsdirektör passar på att skriva ner ohyggligt ruskiga planer på att förolämpa sina kunder så mycket det bara går. – Hm, klipulver på biobijetterna kanske? Eller häftstift i biofåtöljerna? Ja, djävlar, vart får jag allt ifrån, skrockande han belåtet.

    Av ren otur föll biodirektörens anteckningar i IPRED-polisernas händer. Och som ett rent olycksafall i arbetet av de otroligt begåvde privatpoliserna stämdes filmdirektören i ett civilmål på hela sin livsinkomst.. Plus att han för all framtid förbjöds använda avloppnätet.

    Filmen gick inget vidare men tilldelades självklart Guldbagge som skojsigaste film av branschen själva.

  18. Pingback: Varför inte? » Syntax error in module SF

  19. Pingback: Stämma den skapar verktyget at Deepedition

  20. DN har ändrat i sin artikel, numera står det så här i citatet från SF-chefen.

    Så, hur är det då med den kommande Ipredlagen? Kommer den att innebära en förändring för svenska pirater? Svaret beror på vem du frågar:

    – Det hoppas jag, men jag tror att den skulle behöva dras mycket längre. Exempelvis borde man stänga accessen till sidor som The Pirate Bay, säger SF:s Rasmus Ramstad.

  21. Tycker det är ganska naturligt att SF vill bli av med TPB eftersom TPB håller på med illojal och illegal konkurrens mot flera av SFs kärnområden. Underligt att moderater kan tycka att det är OK, fast de flesta moderater brukar ju iofs inte bry sig så mycket om de som skapar kulturen och deras villkor….

Leave a Reply

