Kommuner kräver öppna standarder

Nio västsvenska kommuner kräver att alla Office-relevanta IT-system ska kunna användas tillsammans med Openoffice. Leverantörer av system som enbart stödjer Microsoft Office uppmanas att utveckla stöd även för öppna format.

Kommunerna meddelar sina leverantörer att de vid kommande upphandlingar av program och system tänker resa krav på mer öppenhet och stöd för både pdf och odf, det filformat som stöds i Openoffice.

Det borde vara en självklarhet att offentlig verksamhet, vare sig det är en kommun eller en statlig myndighet, väljer öppna lösningar som främjar konkurrens. Slutna standarder som främjar monopol ska enbart kunna väljas om det finns mycket starka skäl.

7 thoughts on “Kommuner kräver öppna standarder

  1. Rörande överens. Vad är kansliernas etc argumentation eftersom IT-support/drift (eller vilka som nu tar besluten) inte använder det där? DET vore ett stort lyft …

  2. I grunden tror jag att vi är helt överens i frågan om att öppna standarder underlättar för informationsutbyte. Men, jag anser också att den kanske viktigaste frågeställningen är hur kommuner på bästa och mest kostnadeffektiva sätt kan bedriva sin verksamhet och hur IT kan hjälpa dem med det.
    Jag har gjort ett blogginlägg i frågan på http://blogs.technet.com/microsoftnyheter/archive/2009/03/06/microsoft-st-djer-ppna-standarder.aspx

  3. Europaparlamentsvalet närmar sig och du verkar vara en person med någon typ av samhällsintresse – jag utgår givetvis från att du röstar den 7/6. Jag vill i detta mail lyfta fram Jörgen Warborns politik, gå gärna in på hans hemsida http://www.warborn.se för att läsa om vad han kan göra för dig i EU. Warborn är en underdog i EU-valet, som nummer 17 på moderaternas lista är hans chanser att faktiskt komma in i europaparlamentet ganska små. Vad som krävs är 30 000 kryss i valet. Driver du eller funderar på i framtiden driva ett företag är Warborn kandidaten för dig, oavsett “politisk färg”.

    Jag skulle bli jätteglad om du väljer att kryssa Warborn den sjunde juni.

    Tack för en bra blogg!

  4. Pingback: Kommuner kräver öppna filformat « lePlaid

  5. Klas: Påstår du att ooxml är en öppen standard? En standard blir inte öppen för att man har ‘open’ i namnet. Vad är det som är öppet med 360? Det är mer än litet irriterade att Microsoft hela tiden försöker förvanska begreppet öppna standarder. Antingen det eller genom dåligt maskerade kupper av standardiseringsinstitut (läs iso-skandalen). Indiska regeringen är dom enda jag läst än så länge som gjort en seriös analys av ooxmlspecen. Här finns litet mer vettig info:
    http://www.noooxml.org/

  6. Håller med Andreas.
    Klas: visst jag förstår, du menar att hurvida koden är öppen eller inte spelar ingen roll för om standarden är öppen. Visst låt oss låtsas att jag köper det argumentet, rent konkret då, hur menar microsoft att jag kan utbyta information mellan olika operativsystem utan att behöva köpa dyra microsoft-produkter, för det är väl det som är mening och det är ju det som är den demokratiska vinsten i att komuner använder ööpna standarder? Att det sedan också finns en ekonomisk vinst i den öppna källkoden är ju en annan sak, som i och för sig inte heller är helt orelevant i sammanhanget. Men ge mig gärna ett exempel, skrev förra veckan om min pappa, som använder microssoft os, han kande till exempel inte exportera sitt dokument till pdf, hur är det att stödja öppna standarder?

  7. Pingback: Jens O. » Blog Archive » Vår frihet och nätneutraliteten, hotas av upphovsindustrin

Leave a Reply

