Teorier om ointressanta politikerbloggar

Jessica Ritzén, vars blogg jag aldrig läst, uppmanar riksdagsledamöter att bli mer personliga i sina bloggar.

De skriver partiprogram och åsikter i stället för att berätta om vad de tror på och hur de lever. Politik är ju livet och det visar ju den här bloggen.

Intresset för hur politiker lever sina liv tror jag är ganska begränsat. Hade folk varit intresserade av vilka riksdagsledamöter träffar och vad de äter till lunch hade twixdagen varit en välbesökt webbplats. Där twittrar riksdagsledamöter om detaljerna i sina liv.

Anledningen till att politikerbloggar blir lästa är att de flesta saknar unikt innehåll. Och att de är förutsägbara. Vem tycker det är intressant att på femtio olika moderatbloggar läsa att Fredrik var bättre än Mona i senaste debatten, eller att hos socialdemokratiska bloggare läsa pressmeddelanden som hävdar att regeringen sparkar på dem som ligger?

Min kollega Göran Pettersson uttrycker det så här:

Varför har då så många av riksdagsledamöternas bloggar så få besökare och kommentarer. Jag tror att det till stor del beror på att de är tämligen ointressanta. I många av dem rabblas bara ren partipropaganda utan någon som helst personlig analys. I många fall uppfattas riksdagsledamöternas bloggar som varianter på gamla tiders Pravda.

En ointressant text är ointressant oavsett i vilket format den publiceras. Om en text inte är tillräckligt bra för att publiceras i en tidning är den förmodligen inte heller tillräckligt bra för att bli läst och kommenterad på en blogg.

En egen analys är en första förutsättning för att en text ska vara värd att läsa. En andra förutsättning är att det finns ett nyhetsvärde. De bloggposter som får flest läsare hos mig handlar oftast om sådant som tidningarna inte har skrivit om. Fakta är mer intressanta än åsikter om nyheter som andra redan har rapporterat.

En stor del av de socialdemokratiska bloggarna använder partiets eget blogghotell s-info. Henrik Alexandersson noterade för ett halvår sedan att han hade lika många besökare som de socialdemokratiska s-info-bloggarna tillsammans. Det beror på att Henrik Alexandersson bidrar med analyser som inte går att hitta något annat ställe medan informationen på s-info-bloggarna ofta består av gårdagens partiutspel.

7 thoughts on “Teorier om ointressanta politikerbloggar

  1. Jag håller med Petterson. Nästan inga ledamöter för en personlig diskussion om politik, kan det ha att göra med den politiska kulturen i våra partier som trycker ned alldeles för självständigt tänkande?

    Det var min erfarenhet från Ung Vänter iaf.

    /Karim

  2. De roligaste var ju när bodström skaffade sig blog.

    Han körde ut massa frågor och bad om input, fick otrolit mycket input (kritik och frågor bla).

    Svarade aldrig på kommentarerna utan skrev i följande blogpost att det var kul med mycket kommentarer och tackade för alla synpunkter utan att svara på nått.

    Tröttnade efter en vecka.

    Jag tror dock att vissa personliga saker är bra att skriva om, jag blev mer intresserad av vad du hade att skriva efter du kommit ut med att haft en Amiga, Spelat Monkey Island och kör Ubuntu :-) (Ja jag är nördo)

  3. Håller med om att det behövs unika bloggar. Håller inte med om att det behövs personliga bloggar. Hitta en balans mellan originalitet och ren politik. Och skriv på ett sådant sätt som folk vill läsa.

    Nu var inte det här riktat till dig personligen (Obviously, eftersom jag redan läser din blogg). Men det är det som är felet med många riksdagsbloggare.

  4. I och för sig kan man förstå att partikulturen inom S gör att riksdagsmännen inte vågar avvika från partilinjen.

    Men de kan ju faktiskt kommentera annat på ett intressant sätt: det interna spelet, processen, ge ett eget perspektiv på dagshändelser, kontakter med väljarna och frågor från den egna valkretsen.

  5. Otroligt skönt att se att vissa har självinsikt. Och det är nog också anledningen till att jag – av väldigt få politikerbloggar – faktiskt läser den här ibland (du har bra syn på mycket av internetsamhället).

    Jämför med torgmöten. Hur jävla intressant är det – egentligen? Tokintressant för er politiker, men för de flesta andra berör inte politik så mycket. Så förmodligen får aldrig politker samma besökarantal som blondinbella. Ja förutom den dagen Göran Persson börjar modeblogga förstås.

    Bra inlägg. Bra blogg. Tack.

  6. Låter som en vettig teori. Jag läser själv den här bloggen för att den har bra inlägg i IT/övervakningsdebatten från en politisk infallsvinkel. Jag får även bra information som jag inte nödvändigtvis hittar bland mina andra informationskanaler.

    Hade din linje i IT/övervakningsfrågorna varit partilinjen så hade moderaterna haft min röst.

    Tack för en givande blogg!

  7. Ska man vara lyckosam som bloggare handlar det väl om att vara engagerad och skriva om det som man själv brinner för. Innehållet i bloggandet är det viktigaste, är man relevant så får man läsare. Du har ju lyckats bra så här långt, fortsätt på den inslagna vägen!

Leave a Reply

