Osäkert för webbentreprenörer

Om även högre instanser slår fast att IT-infrastrukturen i sig är olaglig måste vi fundera på ändrad lagstiftning.

Det kan finnas anledning att se över hur vi kan ge webbentreprenörer en tryggare miljö genom att klargöra att den som förmedlar information på internet inte ansvarar för det material som enskilda laddar upp eller laddar hem. Det gäller allt från videosajter som Youtube till blogghotell. En mindre riskabel juridisk miljö skulle gynna innovation och utveckling.

Det finns också anledning att oroa sig även för nästa steg som upphovsrättsindustrin nu kommer att ta.

IFPI har redan sagt att de kommer att begära blockering av fildelningssajter om verksamheten på The Pirate Bay bedöms vara olaglig. Blockering av webbplatser är en modern variant av att förbjuda böcker och tidningar, och det förvånar mig att skivindustrin är beredda att gå så långt för att bevara gamla affärsmodeller.

23 thoughts on “Osäkert för webbentreprenörer

  1. Helt rätt sagt, men nu är det ju så att du är en av de (m) som sitter med min röst i handen så varför i helvete gör ni inte något åt saken?

  2. Hej Karl, känns fantastiskt att det, i en tid som denna, finns unga tappra politiker som står upp för medborgaren. Stå på dig.

  3. Pingback: CHILL

  4. Instämmer helt med gurkzor. Röstade själv på moderaterna i förra valet, nu kommer jag i eu-valet och riksdagsvalet rösta på piratpartiet som en protest.

    Jag har mycket större förtroende för Moderaterna än jag har ett enfrågeparti som dessutom skulle kunna stödja Sossarna i riksdagsvalet plus att de känns som rätt osnytna snorungar men Moderaterna gör jui ingenting för integritet och internets öppenhet utan är ju en istället del av problemet.

    FRA, Ipred, telekompaketet. Man blir ju mörkrädd…

  5. Du har ju verkligen helt rätt syn på dessa saker, och det har jag vetat sedan FRA-striden i somras. Men snälla Karl. Använd den demokrati som finns och gör något åt det! Du kan göra mer än jag. Du sitter i riksdagen! Vad har Reinfeldt att säga till om egentligen? Det är ju tiden som kommer att döma dina prestationer och inte han. Han är lika mossig som alla andra hökar. Var inte en del av dem!

  6. Sverige är nu officiellt en nation där budbäraren hålls ansvarig för innehållet i den kommunikation som förmedlas. Jag kan inte längre se att det finns någon affärsmässig grund för t ex. internetoperatörer, inte telefonoperatörer heller för den delen. De riskerar nu att när som helst anklagas för medhjälp till allsköns brott, allt från olaga hot till barnporr eller terrorism. Om logiken i denna dom även bekräftas på högre nivå, så torde inte heller Posten gå säker.

  7. kan inte folk bara fatta att det kostar att producera musik……MUSIK ÄR INTE GRATIS……….VILL NI INTE BETALA FÖR MUSIK KAN NI GÖRA ER EGNA MUSIK……att politiker inte bryr sig fattar jag..de bryr sig bara om hur mycket de har i sina lönekuvert……

  8. @Christian:
    Ja, precis. Karl har på alla sätt fler möjligheter en gemene svenska att ändra på denna lag. (Riksdagsledamot i det styrande partiet)

    @Kristjan:
    Det är inte riktigt det som jag / andra mest är upprörda över, utan att det är fel person som döms.
    Internetleverantörerna är väl minst lika ansvariga för vad folk använder sin uppkoppling till. (dvs. inte alls)

  9. @Kristjan
    Så att musiker får betalt på samma sätt som förut är viktigare än allt annat i vårt samhälle!? Dax att vakna upp och se konsekvenserna av denna åsikt.

  10. Pingback: projO’s blog » Blog Archive » Domen mot the pirate bay - 1 års fängelse

  11. Karl! Om fler i ditt parti var som du skulle ni helt klart få min röst i nästa, och framtida, val. Tyvärr visar många av regeringens beslut under er mandatperiod att ni som har vettiga åsikter inte kan påverka såpass mycket som ni önskar. Att personkryssa spelar då mycket liten roll och det enda jag kan göra som väljare är då att byta parti.

    Piratpartiet kommer få min röst i parlamentsvalet, och antagligen riksdagsvalet också. Inte pga dig eller dina åsikter, utan för att för få i (M) eller något annat alliansparti tycker som du.

  12. Vad var det er partiledare sa i sina vallöften? Har för mig ngt som löd ungefär “Vi ska inte göra en hel generation till förbrytare” alt “Vi ska inte jaga en hel generation”..
    Men vad är det ni gör ju st nu? Jag personligen är fruktansvärt besviken på den regering jag varit med å stöttat vi varje val. Men aldrig mer såvida den inte river upp FRA till att börja med och sedan ser till att Hollywood mfl som med sina jätteresurser inte får denna möjlighet att fortsätta fylla sina fickor och hota å jaga oss svenska så som nu har börjat!

    Jag hoppas innerligt att nu Piratpartiet tar minst ett mandat i EU valet samt även när det väl blir tid för riksdagsval 2010.

  13. observera att det inte är regeringen eller riksdagen som dömt TPB i målet mot dessa. det är Tingsrätten som genom framlagd bevisning dömt grabbarna.
    detta betyder dock inte att resten av samhället (riksdag/regering) inte är delaktiga i domen, men med den lag som vi har i Sverige så blir det såhär.

    enda sättet att förklara hur detta har kunnat ske är att den svenska lagen har tillkommit under en lång tid av socialdemokrati (på gott o ont) där alla partier varit inblandade. det tar tid att lägga till, ändra o ta bort ur den svenska lagen och vi som väljare kan bara titta på. men vi har en liten möjlighet ändå att göra något och det är vid val. genom att rösta, alltså genom att välja något parti och inte ligga hemma, så kan det med lite tid, flyt och goda politiker ändras i den svenska lagen.

    som Karl så fyndigt påpekar har denna dom nu satt ett nytt fokus för hur man kan bli dömd i liknande brott. det är dags att se över vem som egentligen bär ansvaret för dylika brott. vem blir nästa att bli åtalad? Google? Telia? Bredbandsbolaget? Microsoft? Apple? Datortillverkarna?

    jag är inte för fildelning, men nyttjar den själv. men när det gäller musik så har jag i princip slutat då Spotify fungerar utmärkt för mig (finns även musik där som jag inte hade den blekaste aning om att den fanns). men jag följer en del TV-serier som tyvärr inte går att se i sverige eller som kommer med upp till flera års försening och dessa laddar jag ner. nu har iofs iTunes ökat på antalet serier och deras priser ser ju hyffsade ut, men tyvärr är den klienten allergiframkallande hos mig.

    min uppmaning till dig Karl är att fortsätta pressa dina kollegor i detta ärende. ta gärna upp besläktade ärenden också som t ex upphovsrätten, IPRED och dylikt. vi måste tydligen pressa bolagen för film, spel, tv och musik att göra något åt sina affärsmodeller för just nu gör de allt för att vi som använder deras produkter inte kan nyttja dem på det sätt som vi vill.

    om man stänger av internet kommer iofs folk att gå på bio, kolla på tv, läsa böcker och tidningar, köpa musik och allt sånt som vi gjorde för 20-30 år sedan. men då förlorar vi så mycket annat som vi faktiskt har fått genom vårt kära internet.

    tack för ordet, och du har kvar min röst även i framtida val

  14. Pingback: Piratebay-domen | Dexion

  15. Visst blir det lite konstigt när du sitter här och debatterar dina i och för sig genomvettiga åsikter, samtidigt som du faktiskt är avlönad för att göra något åt saken?

    Vi behöver förändring! Om inte du är rätt person att få igenom den, vem är?

  16. Karl Sidfrid, du har vettiga åsikter på området. Jag stödjer dig gärna. Tyvärr har ditt parti vid varje omröstning på området gått käpprätt åt fel håll. Även om det var Bodström som stod för ministerstyret och tingsrätten som dömde, är ditt parti synnerligen skyldiga till lagarna som förstör internet.

    Dina åsikter står nog mer för piratpartiet än moderaterna i dagsläget. Förhoppningsvis ser dina kamrater poängen med din hållning, nu när ung pirat blivit sveriges största ungdomsparti och piratpartiet ökat 4000 medlemmar. Piratpartiet är i stort ett missnöjesparti, som bygger på att riksdagen helt saknar folklig förankring i sin hållning till imaterialrätten. Hoppas du kan övertala dina partimedlemmar att tänka om, men det kommande valet går min röst till piratpartiet.

  17. Pingback: Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Kriget om internet

  18. grukzor,

    Jag tror inte det är någon hemlighet var jag står i sakfrågan. Jag tycker för det första att icke-kommersiell fildelning ska legaliseras och för det andra att vi ska ha en lagstiftning som inte ger tjänsteleverantörer på nätet ansvariga för vad enskild användare gör.

    Jag bestämmer inte på egen hand hur Sverige ska styras, men jag drar så hårt jag kan i riktning mot vad jag tror är rätt väg.

  19. “Jag bestämmer inte på egen hand hur Sverige ska styras, men jag drar så hårt jag kan i riktning mot vad jag tror är rätt väg.”

    Gott så. All heder åt det arbetet.

Leave a Reply

