Googles kamerabil stoppad i Grekland

Googles kamerabil, som förser Google Street View med bilder, har stoppats av den grekiska dataskyddsmyndigheten. Motiveringen är att den personliga integriteten kan komma att kränkas när människor hamnar på fotografierna. Detta trots att ansikten på människor och licensplåtar på bilar suddas ut.

Nu måste Google presentera ytterligare garantier för att rätten till privatliv inte blir lidande innan de kan återuppta sin verksamhet.

Jag värdesätter personlig integritet högt, men Greklands invändningar framstår som trams. Det är en sak att få sitt rörelsemönster kartlagt och en annan att fastna på ett enstaka fotografi. Det senare får man acceptera om man vistas på allmän plats – vare sig fotografen är en turist eller en Googlebil.

3 thoughts on “Googles kamerabil stoppad i Grekland

  1. I Sverige så avlyssnar och registrerar myndigheter och företag privatpersoner och EFTERÅT kan man klaga om man blivit kränkt (till vilken nytta då kan man undra)

    I Grekland så gör man en värdering FÖRE

    Utvecklingen i vårt land går så rasande snabbt så knappt någon (“inte ens” :-) politikerna) hinner med. Lagar är inte i fas med varandra. Medborgarna känner sig överkörda. Integriteten spottas på!

    Resultatet blir att man undrar hur utvecklingen kunde gå så fel!

    Jag tycker att Grekland gör rätt!

    • Hej Eva!!Va ff6rve5nad jag blev ne4r bilden pe5 mig df6k upp pe5 bolglovin :) Jode5 allt e4r bara bra med mig och har bara tagit en paus. Blev mindre press att uppdatera om jag le5ste den. Hade ingen fungerande dator ett tag och sen var jag hemma i Sverige en me5nad nu under julen. Tanken e4r att jag ska komma tillbaka ne4r jag hittat inspirationen igen!!Tack och trevlig fortse4ttning till dig med!! Kram!

Leave a Reply

