Programkod som offentlig handling

Det här har blivit en intensiv vecka med tal och diskussionspaneler dagligen. I tisdags deltog jag i ett samtal om fildelning och upphovsrätt hos Setterwalls advokatbyrå. “Upphovsrätten är en överlevare” blev sammanfattningen i Veckans Affärer. En ganska bra sammanfattning eftersom diskussionen ju inte handlar om upphovsrättens existens, utan om hur upphovsrätten bör vara utformad.

I går talade jag på en konferens om öppen källkod i offentlig sektor. En av deltagarna frågade sig om det går att begära ut offentligproducerad källkod med hänvisning till offentlighetsprincipen. Ingen närvarande kunde påminna sig om att en sådan begäran någonsin prövats rättsligt.

Nu ska jag snart, tillsammans med en riksdagskollega, leda ett seminarium om framtidens e-förvaltning. Mats Odell inleder med en redogörelse för hur regeringens e-delegation ska fasa ut sluten programvara ur den offentliga förvaltningen.

Vi får se om det blir diskussioner om Stockholms stads beslut att göra en gigantisk Windows-satsning.

9 thoughts on “Programkod som offentlig handling

  1. Klart upphovsrätten kommer vara kvar, GPL är också skyddat av upphovsrätt. Det krävs upphovsrätt även för att bevara saker fritt (jag vet att BSD folk inte håller med).

    Stockholms stad får gärna använda windows, så länge jag får begära ut källkoden. Man kan undra hur de tänker när de väljer windows 7 innan det är färdigt. Alla windows kräver minst 1 års mognadstid innan dem går att använda. Det går givetvis invända att windows 7 är ett servicepack till vista.

    Varför får jag en vag känsla att personerna som fattar beslutet ser ett likhetstecken mellan dator och windows? Antagligen tror de att de finns datorer och mac:ar. Kan någon snälla skicka dem ett ex av senaste Ubuntu och visa de inkluderade presentationerna av operativsystem, systembyten etc.

  2. Enligt hörsägen så har faktiskt frågan om källkod är offentlig handlig prövats i rätten. Någon begärde ut kod från KTH och fick tydligen rätt.
    Jag kan tyvärr inte hitta några referenser.

  3. Fast för frågan om offentlighetsprincipen är applicerbar på programkod (som är en intressant frågeställning, mitt spontana svar är nej) så spelar det ingen roll om det är öppen källkod eller ej.

    Om man kan begära ut kod som gör ändringar i öppen källkod så kan man givetvis begära ut kod som gör ändringar i sluten sådan.

    Skulle man kunna begära ut kod blir lösningen antagligen att köpa in alla kodförändringar och begära att det levereras i körbar form enbart, detta så att man inte ska behöva lämna ut källkod som (exempelvis) kan användas för att hitta säkerhetsläckor.

  4. Upphovsrätt är bra. Upphovsrätt som den ser ut idag är dålig. Punkt.

    Öppen källkod är bra. Öppen källkod som den ser ut idag är bra. Punkt.

    :-)

  5. “Nu ska jag snart, tillsammans med en riksdagskollega, leda ett seminarium om framtidens e-förvaltning. Mats Odell inleder med en redogörelse för hur regeringens e-delegation ska fasa ut sluten programvara ur den offentliga förvaltningen.”

    Tid? Plats? Din co-host riksdagsman? Webb och eller TV24 sänds? Mer info.

    Klart jag hoppas framtidens e-förvaltning effektuera en hög mått av edemokrati – “e-förvaltning är hur man tar fram skatter på en effektiv sätt, edemokrati är hur man fördela de skatterna”

  6. Pingback: Den gryende piratideologin « Stenskott

  7. Jag nämner Karl Sigfried i det blogg-inlägg jag syftar på ovan. Han verkar ha sunda åsikter i både ämnet mjukvara och upphovsrätt. Jag nämner honom för han har motionerat om att offentlig förvaltning bör satsa på öppen källkod pga riskerna med beroenden och stora kostnader . Vidare att offentlig kod bör vara öppen och kunna krävas ut som offentlig handling.

    Jag sympatiserar inte annars med moderaterna, men Karl Sigfried är ett bra exempel på att det inom stora partier finns vettiga tankar. Det parti man röstar är väl det parti som inte kan tänka sig att kompromissa om de frågor man själv anser som viktiga. Just nu är frågorna om internets framtid, upphovsrättsfrågan och patentfrågan de som är av avgörande betydelse för hur vi skall få någon vettig framtid. Som jag säger i annat inlägg “Öppet internet eller dags för reboot?”
    http://csblogg.idg.se/bloggar/hardcoreopensource/entry.jsp?messid=624

Leave a Reply

