Tillsätt en arbetsgrupp för en uppdaterad moderat internetpolitik

SvD Brännpunkt skriver jag att vi moderater måste ompröva våra ställningstaganden i frågor som rör yttrandefrihet och integritet på nätet.

Förnyelsen av moderat internetpolitik måste börja från grunden. Utan förutfattade meningar och med ett pragmatiskt sinne bör vi tillsätta en arbetsgrupp som inför 2010 analyserar dagens verklighet och lagstiftning.

Hur kan vi avreglera internetmiljön för att underlätta företagande och hur kan vi modernisera det skydd för integritet och yttrandefrihet som vi tar för givet i den fysiska världen?

20 thoughts on “Tillsätt en arbetsgrupp för en uppdaterad moderat internetpolitik

  1. Klokt. Som det sett ut nu framstår man som ett parti som går i industrins ledband när det gäller övervakning. Kommersiella intressen skall få så mycket utrymme som vi på demokratiska vägar låter dom. Vi sätter upp reglerna, vare sig det gäller aktörer på finansmarknaden eller skivbolag. Inte tvärt om.

  2. Jag tror att ni gör ett misstag som skiljer ut internet från resten av samhället. Ni har inte en radiovågs/post-politik t.ex. och det finns en orsak till det.

    • Det finns såväl en post- som radiospektrumpolitik. Dessutom finns tex ett Miljödepartement trots att miljöfrågor är exempel på sådana som alla sakdepartement måste ta hänsyn till under sitt arbete. På motsvarande sätt har vi sett att det i praktiken krävs mer diskussion och kunskap i de olika sakdepartementen om hur Digitalisering och Internet påverkar samhället. Det ska ingå i alla politikområden, det är korrekt, men det gör uppenbarligen inte det (än).

  3. Det hade jag kunnat tala om för er redan innan valet. Chansen är nog lite med sådana personer som Reinfelt och Ask i partiledningen.

  4. Hej Karl. Jättebra artikel i SvD!

    En viktig grundfråga för moderaterna att tänka igenom är om de tycker om Internet eller inte. För att kunna driva en framgångsrik internetpolitik tror jag att en positiv grundinställning till Internet är ett måste. Det går inte att som Hans Wallmark måla upp bilder av att Internet fyllt med barnporr och narkotika. Debatter går inte att vinna med den retoriken. Moderaterna måste våga släppa fram internetgenerationen att driva dessa frågor.

  5. Övervakningen via FRA 1. 0. 2, datalagrings direktivet. ACTA, IPREd
    telekompaketet den ständiga underdånigheten mot U.S.A. du har hamnat i dåligt sällskap SIGFRID hur mycket du än kämpar,kommer ditt partis
    dinosaurier inte att fatta.Men du själv har ju kämpat fantstiskt bra och är
    värd all respekt!Tack.

    Ziggez 64år dinosaurie, men medlem i Pirat partiet.

  6. Dessvärre kämpar du i stark motvind, Sigfrid. Efter valen uttalade Reinfeldt något i stil med att han tänkte lyssna på (Mufs ordförande) men eftersom (M) är ett “regeringsparti” kan man inte ägna sig åt “enfrågepolitik” eller “populism”. Slutsats: Reinfeldt förstår fortfarande inte vad (PP) står för – han förstår inte nätfrågor överhuvudtaget.

  7. Jättebra idé att reformera er ståndpunkt i integritetsfrågor! Vill ni även återupprätta ert förtroende, så folk in bara tar det för populism (något jag starkt skulle misstänka om det kom från Reinfelt eller Ask), kan jag rekommendera att göra sig av med FRA-lagen och IPRED, legalisera fildelning igen och rösta mot datalagringdirektivet.

    Jag vet att du förstått frågorna hela vägen. Lycka till med ditt arbete att utbilda dina partikamrater! Visa gärna att partiet inte är enat i integritetsfrågor, genom att rösta nej till datalagringsdirektivet i höst (oavsett partilinje). Börjar kraftigt misstänka ett visst demokratiunderskott även i riksdagen. Ni har ett välkänt demokratifientligt direktiv som kommer infalla under året mellan EU-valet och riksdagsvalet. Det ligger dessutom på riksdagsnivå. Jag ser fram emot omröstningen med spänning!

  8. @Mary

    Beteendevetenskapliga frågor? Beteendevetenskapliga integritetsfrågor? Beteendevetenskapliga vilka frågor? Vilka beteendevetenskapliga frågor i dagens politik är det vi pratar om? Beteendevetenskap är för mig läran om hur vi fungerar som människor…

    Frågorna är inte ställda för att vara otrevlig, jag bara undrar vilka frågor vi talar om…? Exempel?

  9. Pingback: Att fortsätta förnyelsen eller att dö « Kent Persson (m) blogg

  10. Jag misströstar lite Karl. Det fanns en tid då jag trodde på moderaterna, men det känns som det var länge sedan fast det gått mindre än ett år.

    När sveken mot privatlivets helgd, rättssäkerheten och friheten stod som spön i backen återstod bara att hoppa av alliansen helt och hållet. Nu är jag piratpartist, och dessutom bränd av dåliga erfarenheter av en allians som inte lyckats förbli sig själva sanna med regeringsmakten innanför skjortan.

    Jag applåderar att du och andra moderater vill försöka förändra (tillbaka) partiet till en av de starkaste frihetliga rösterna, men jag är rädd för att det är en Mount Everest ni bestämt er för att bestiga.

    Ni vakna, frihetstörstande som försöker, är värda såväl beröm som beundran. Men mot er har ni människor för vilka makten blivit viktigare än idealen — och de är legio. Reinfeldts medgivande att han behöver lyssna känns helt enkelt inte uppriktigt, och det är behäftat med så många “men” att det är mer eller mindre värdelöst.

  11. @David: Jag tror hon talar om hur Eros tillåts bestämma utöver förnuftet. Hur maktkåthet och äregirighet leder till en inställsamhet som gör politiker till lallande legohjon som går med på precis vad som helst och följer sin ledares minsta lilla vink. Det är i sådana miljöer som toppstyrning är i sitt allra mest diktatoriska esse.

  12. Helt rätt Karl. Den enda som kan hålla huvudet högt inom moderaterna när det gäller integritetsfrågor är du !

    Resten av M bör be om ursäkt, sen är det dags att riva upp FRA-lagen.

  13. Bra. Politiker borde lyssna mer till Nicklas Lundblad och Patrik Fältström.

    Jag hoppas att det går bra, men jag börjar nästan tro att moderaterna (och jag menar inte dig, utan övriga delar av partiet) behöver en period i opposition (och det säger jag trots att jag trots att jag är liberal). I nuvarande klimat verkar det vara svårt att få till stånd någon förändring.

  14. Klockrent Karl!
    Jag hör till dem som efter stor beslutsvånda la min röst på PP, efter att ha röstat M sen myndighetsåldern. Jag gillar inte att abdikera från alla de övriga viktiga frågorna, men känner att integritets- och frihetsfrågorna är så otroligt viktiga att de måste lyftas fram. Det är en proteströst i detta val, men jag tror att jag kommer att göra sammaledes i nästkommande riksdagsval om inte Moderaterna åstadkommer en förändring i linje med det du beskriver. Tack för en förnuftig röst i en kör av oförstående!

  15. David. De beteendevetenskapliga frågorna handlar i det här sammanhanget om hur vi människor interagerar med våra vänenr datorerna. Hur vi agerar när vi känenr oss övervakade ochh ur vi agerar när vi inte gör det. Hur vi kan fungera som självreglerande på internet. Hur vi interagerar och hur vi lär av varandra. Kort och gott hur människan och datorn lever i symbios med varandra.

    Jag är i hög grad en internetmoderat ser du.

    Karl och jag är helt överens ;-)

  16. Pingback: Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration… « Fritänk

  17. Frågan är bara vad som händer när partipiskan kommer fram. Förtroendekapitalet kan nog vara bränt tyvärr.

Leave a Reply

