Tyvärr får man ibland rätt

Med anledning av föreläggandet mot Black Internet kan det vara värt att påminna om en artikel i Aftonbladet som jag och Victor Möller skrev den 18 juni.

Nyligen ansökte de stora skivbolagen om ett vitesföreläggande mot internetleverantören Black Internet. Enligt ansökan borde Black Internet beordras att stänga av fildelningssajter från nätet. Skivbranschens försök att tvinga internetleverantörerna till blockering av webbplatser går tvärtemot Sveriges politiska ambitioner och strider mot andan i det grundlagsfästa censurförbudet.

Diktaturer har sedan länge censurerat material på internet. Kinas stora brandvägg stänger ute regimkritiskt material som handlar om Tibet, Taiwan och polisbrutalitet. I Iran filtrerar staten bort information om jämställdhet, och Youtubes webbplats har periodvis varit totalförbjuden. I Kuba, som har västra halvklotets lägsta datortäthet, är det för vanliga medborgare endast tillåtet att koppla upp sig genom statliga accesspunkter.

Aftonbladet

17 thoughts on “Tyvärr får man ibland rätt

  1. Hans J – vad tänker du göra?

    Vad jag tror många känner idag är maktlöshet. Det finns lagar för att skydda oss mot den typ av övergrepp som nu händer, som dessutom är skattefinansierad av oss – det är våra domstolar de använder för att driva igenom sina lagar och regler – men vad är lagarna värda när det inte anses nödvändigt att följa dem? Fredrik Reinfeldt proklamerade idag att man kan inte be den svenska regeringen bryta mot grundlagen (Israel vs. Aftonbladet) men var är kritiken mot den censur som skett idag? Det är helt tyst…

  2. – Jag tänker fortsätta att engagera mig i Piratpartiet – som jag ser det – det enda alternativet för att fortfarande ha en röst i detta vansinne.

    – Jag tänker bojkotta de som ligger bakom detta – amerikansk “upphovsrättsindustri” (Musik och filmindustri)

    – Jag tänker fortsätta att plåga så många riksdagsmän jag kan (Hej Karl!) Jag tycker rätt bra om Karl! Kom ihåg personkryssen kära MUF!

    – Jag fortsätter att tala med dem jag känner om frihet och rätten till personlig kommunikation.

    – Jag uppmanar dem jag känner att ansluta sig till guldpiratsystemet på Piratpartiet. Man kan göra detta samtidigt som man är med i MUF.

    Jag var moderat i MUF. Jag minns drömmen om frihet! Jag kommer ihåg affischerna med en blå himmel och en ensam mås däruppe!

    Jag tänker framförallt att fortsätta med att vara obstinat.

  3. Jag tror faktiskt att det bästa Karl skulle kunna göra är att bli en politisk vilde i riksdagen och motivera det med hur starkt hans politik skiljer sig från moderaternas. Kanske också deklarera att han känner större samhörighet med Piratpartiet i dessa frågor, utan att för den skull nödvändigtvis bli piratpartist. Detta skulle sända en chockvåg som helt säkert förändrar ett och annat, fort skulle det gå också.

    Men Karl tänker nog mer på sig själv än vilken politik han vill se, rättfärdigar sig själv mentalt med någon from förhoppning om att kunna förändra från insidan – såsom många tänkte när tredje riket var under uppbyggnad – Eller hur Karl?

  4. Jag minns också den fria måsen på himlen. Jonatan Livingstone Seagull. Det är med den i åtanke jag arbetar politiskt. Den fria måsen som jobbar på och jobbar på.

  5. Pingback: Svenskt rättsväsen spårar ur!

  6. Karl Sigfrid, den enda moderata politiker jag står ut med (av dem jag känner till)

    Som engångsröstande på centerpartiet och numera tvåfaldig piratpartist blir man lite glad att det faktiskt finns människor som inte bara röstfiskar på högerkanten.

  7. Pingback: Twitter Trackbacks for Tyvärr får man ibland rätt « Karl Sigfrid [sigfrid.wordpress.com] on Topsy.com

  8. Vadå? Kina är ett föredöme säger, Liza Marklund. Censur är bra om jag får bestämma vad som ska censureras, ju. Sluta förstör för de som har.

  9. Så länge man är med i moderaterna stöder man aktivt detta. Att tro att man kan påverka inifrån är att lura sig själv. Påverkan sker endast genom röster och knappt ens det.

  10. Paul, du skre4der verkligen inte orden: “Karl Sigfrid e4r dessve4rre myeckt naiv som inte inser att illegal nedladdning negativt pe5verkar se5ve4l musik- som film och IT-industrin.” Det finns ju re4tt se5 me5nga media- och IT-forskare som anser att illegal nedladdning INTE har en negativ pe5verkan pe5 media och IT-industrin. c4r dessa forskare, enligt din uppfattning, ockse5 naiva?

  11. Såg hos Mark att Staffan Danielsson sent omsider lättat på förlåten, men det räcker inte för att jag ska känna mig trygg. De har förbrukat allt det förtroende jag hade.@isecore: Han sitter i helt andra utskott och diskussionen kring FRA-lagen har lärt oss att riksdagsledamöterna gör upp – om du hjälper mig och säger Ja till mina frågor, så hjälper jag dig och säger Ja till dina. Med alla dessa tusentals motioner skulle de inte klara av jobbet på annat sätt :-)@Sin Trenton: Du har rätt – duvungar finns inte i min ålder ;-) Som Du tror jag att han köpt Danielssons – Johanssons – Linanders argument rakt av – se kommentar ovan. @Anders: Jag har tidigare haft stort förtroende för honom, men det är nu kört i botten – även om han skärpte till sig och svarade. Men jag tror att jag har rätt i min iakttagelse att det sker ett arbetsbyte i riksdagen som omöjliggör ett personligt ansvar för lagstiftningen.@xor: Tack själv, men det hjälper tyvärr inte. Såg dock hos Mark (se uppdaterad länk) att Staffan Danielsson lättat på ett skynke till. Men det går inte längre att känna tillit – jag tror inte att det ligger i riksdagens makt att kontrollera verksamheten när väl kablarna har kopplats in. Jag känner verkligen stor sorg när jag tänker på dem före oss som kämpat för demokrati och öppenhet. Den håller nu på att förskingras.

Leave a Reply

