Allianspartier vänder sig mot internetcensur

Förra veckan skrev jag på SvD Brännpunkt om tingsrättens krav på att Black Internet skulle stänga ner uppkopplingen till en kund, och behovet av att se över lagstiftningen. Nu ansluter sig Folkpartiet och Centerpartiet till samma linje.

– I det här fallet har man gått alldeles för långt genom hota en operatör med skadestånd. Att tysta ner en operatör, det tycker jag är skandalöst. Vi behöver se över lagen och vi behöver en ordentlig utredning, säger Camilla Lindberg, som sitter i riksdagen för Folkpartiet och är talesperson i de här frågorna.

Även Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet tycker att lagen ska ändras.

P3 Nyheter

9 thoughts on “Allianspartier vänder sig mot internetcensur

  1. Ja, fint att det verkar som att fp, v, mp, c och du Karl S (m) i denna fråga är överens om att gå emot internetcensur. Men har du ditt parti med dig?????????

    Det verkar ju som att det är just moderaterna och (genom sin tystnad och historia) sossarna som gillar denna censur.
    T ex Camilla L är ju talesman för fp i dessa frågor, så man får hoppas att fp står bakom det.

  2. Det tråkiga är väll att man som väljare känner noll företroende för dom som håller i partipiskan i den blå falangen. Det upplevs som man lite obekvämt står med ena foten i den slaskiga liberala gyttjan och försöker låssas som det inte hänt.

    Jag har ytterst svårt att se Maud & Jan som ens marginellt intresserade av att förbättra nyckelfrågor innom internet. Och med Beatrice Ask i spetsen av justisiedepartementet faller M platt, trots goda insatser av enskilda ledamöter i EU parlamentet och i riksdagen. KD tror jag vi inte ens behöver nämna i sammanhanget.

  3. Frans S. Det enda märklig och obegripliga i ditt inlägg är att du skriver “slaskig liberal gyttja” i samband med den “blå falangen”.

    Jag har svårt att se några direkta liberala inslag i Alliansen och allianspartiernas politik ö h t. Trots att flera partier, o spec då fp, haft en stark liberal tradition. Men det är ju i stort sett borta nu – hos alla.

    Så varför misskreditera liberalismen när det inte är den som vägleder alliansens partier, allra minst i dessa frågor som rör integritet etc.

  4. Jag är en entreprenör inom IT-branchen som säljer min kompetens och kunnande per timme. Jag har röstat på M i alla kommunal, riksdags och lanstingsval.

    Jag blir glad över att läsa att du tar denna frågan på allvar. Jag har på senare tid börjat tvivla på om M är rätt parti för en företagare och någon som värderar tryckfriheten och den personliga integriteten så högt som jag själv, men det är skönt att det finns någon inom M som faktiskt delar mina värderingar.

    Fortsätt ett bra arbete! Det skall löna sig i höst!

Leave a Reply

