Datorspelsbranschen tillbaka till sina rötter?

Till min Commodore 64 rymdes ett spel normalt på ena sidan av en diskett. En diskett var 5 1/4 tum stor, sladdrig och med en lagringskapacitet på 180 kb per sida. För att utnyttja båda sidorna fick man vända på disketten.

Spelen var tekniskt ganska enkla och ofta gjorda av en enda person, som i bästa fall både kunde programmera och utforma enkel grafik.

De tekniska begränsningarna kompenserades genom en enorm innovation. Spel som Wizball, Lemmings och Maniac Mansion hade trots stora pixlar och få färger en atmosfär som få moderna spel kan tävla med.

Sedan blev spelbranschen allt mer lik filmbranschen. Stora studioproducerade 3d-shooters i bleka framtidsmiljöer som man tröttnade på efter fem minuter. Och realtidsstrategispel som blir allt snyggare men utan att erbjuda mer spelglädje än vad Warcraft gjorde på sin tid.

Med webb-baserade plattformar för spel återvänder vi till de små spelen, som konkurrerar med innovativa koncept. Inte minst Facebook-spelen blir spännande att följa. Dagens mest framgångsrika Facebook-spel har drygt fyra gånger som många användare som World of Warcraft.

Affärsmodellen bygger på mikrotransaktioner. Ett fåtal spelare betalar för extra privilegier medan de flesta utnyttjar gratisversionen.

Jag kan inte säga att jag tycker Farmville, som just dominerar på Facebook, är något mästerverk. Men spelet visar att det finns en marknad för den som har spelidéerna.

Advertisements

7 thoughts on “Datorspelsbranschen tillbaka till sina rötter?

  1. Nja, ska man vara petig så rymde disketterna rent tekniskt 180 KB om man skulle använt alla 40 spår, men eftersom Commodore begränsade sig till 35 spår (pga problem med läsaren på de övre spåren) så var en diskett formaterad för en c-64 egentligen 166 KB.

    Detta gick att gå förbi om man gjorde en helt egen läsare, men default var alltså 166 KB.

    Anledningen till att de flesta spel rymdes på en sida var att de var designade för cartridge eller kasset, dvs de lästes in i ett svep. Då låg de på allt mellan 20 & 50 KB, eller 80-200 blocks på disketten. Då en diskett var formatterad för 664 blocks så fick man alltså plats med minst tre spel på en diskett.

    Sedan är det inte korrekt att spel var en enmans-insats på den tiden. Visst fanns det spel där en person gjort allting, och visst fanns det utvecklare som behärskade alla delar av spelutveckling (design, programmering, grafik, musik) men det var faktiskt inte särskilt vanligt. Några exempel finns, som exempelvis Jeff Minter, men även han tog in hjälp med musiken på “Revenge of the mutant Camels”.

    Spel från enbart en person var vanligare i c64:ans barndom, när hela branschen präglades av en hobby-karaktär. Du har exempelvis bolaget “Imagine – the name of the game” som slog igenom med spelet Arcadia, där skaparna i början hade en postorderförsäljning och tryckte upp spelen allt eftersom.

    Imagine brukar ibland felaktigt tas upp som ett exempel som gick under pga piratkopiering. En korrekt beskrivning är dock att de mest släppte skräp efter sitt genombrott och det var därför de inte sålde så bra; men det låter ju bättre för dem om man skyller på piratkopiering.

    Men, åter till utvecklingsinsatser. Det var ganska vanligt att det var flera personer inblandat. Man brukade åtminstone ha någon som var specialiserad på musik (vanligt var att man köpte denna från någon av branschens stora), någon som var specialiserad på grafik och någon som programmerade.

    Detta eftersom det var ovanligt med personer som behärskade alla tre, och du kunde se samma sak i demo-scenen som växte fram parallellt med c64:an där man samarbetade och bidrog med den del som man själv behärskade.

    Däremot var spelutveckling mindre personalintensivt. Du kunde få ut spel på mindre än ett år med en 3-4 personer, att jämföra med de hundratals manår som går in i ett spel numera. Men då ska vi inte glömma att en del som man inte ägnade sig åt alls då var testning, med resultatet att en hel del spel från den tiden är rejält buggiga.

    Sedan är det enklare att göra web-spel av den anledningen att vi har bättre utvecklingsverktyg nu, liksom att det är enkelt att modularisera program på webben. Hela programmet påverkas inte av ett problem i en modul, medan maskinkoden på en c64:a skulle ha kraschat hela programmet om du gjort fel.

    Jag vill dessutom hävda att det fortarande görs bra spel och att det fortfarande görs innovativa spel. Det du drabbats av är GOD-syndrome (Good Old Days) där man romantiserar hur det var förut. Visst gjordes en del bra spel på c-64:an men det släpptes en väldans massa skräp också. Dessutom har livslängden på spel ökat radikalt. Ett spel som Snookie (ett tidigt spel på c-64:an) kunde man ta sig igenom på några timmar (och när man väl lärt sig det tar det ca 20 minuter att spela igenom hela) medan ett normalt konsollspel tar rejält längre tid att spela igenom; ens om man redan lärt sig alla banor.

    Mitt stora problem är istället att hinna spela igenom de spel jag köper. Jag skulle gärna se att spelen var kortare och lättare, även om de inte behöver bli så korta och så lätta som de ofta var på c64:an.

  2. Hur röstar du den 14 oktober?

    Du säger en sak men röstar en annan. Här kommer det att visa sig vart du verkligen står i frågan. Kvitta ut sig = ta samma sida som att rösta ja till FRA. Nej eller avstå visar att står för vad du säger.

  3. Lemmings kom ursprungligen till Amigan, korrekt. Men det portades sedan till ett antal plattformar, däribland c64. Just c64-versionen kom 1994 och gjordes av E&E software. Mer info här: http://www.lemon64.com/?mainurl=http://www.lemon64.com/games/details.php

    Förutom c64:an konverterades spelet till ett antal plattformar, däribland: Acorn Archimedes (som var en otroligt cool maskin som jag tyvärr aldrig skaffade) , Amstrad CPC, Apple IIGS, Apple Macintosh, Atari Lynx , Atari ST, Amiga CD32, Amiga CDTV, PC (MS-DOS & Windows), NES, SNES, Sega Game Gear, Sega Master System, Sinclair Spectrum.

    Dessutom kom en konvertering till PS3 som en av de första titlarna i playstation store och om jag inte minns fel så har jag även en version till min PSP.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s