Moderata bloggtips

Jag får ofta bloggkommenterar som går ut på att jag är ensam i moderaterna om att försvara ett fritt och öppet internet. Så är det förstås inte.

Den här postningen vill jag använda till att lyfta fram några medbloggare som delar mitt engagemang för det fria nätet.

Mary X Jensen, som bloggar på MinaModerataKarameller, har inte bara sunda åsikter utan är dessutom en av moderaternas mest aktiva internetentusiaster. Jag och Mary har jobbat sida vid sida genom allt som skett den här mandatperioden i syfte att vrida politiken i vår riktning. Inför valet 2010 är Mary dessutom riksdagskandidat.

Jimmy Baker, som är ordförande för moderaterna i Botkyrka, är även han en stor vän av frihet och teknisk utveckling. Jag kan rekommendera ett besök på hans nystartade blogg.

På tisdag klockan 18.30 ordnar jag och Jimmy ett seminarium i riksdagen med professor Roger Wallis, som bland annat vittnade i rättegången mot the Pirat Bay. Wallis ska prata om den forskning han gjort om upphovsrätt och teknisk utveckling. Anmäl dig gärna om du tycker att det låter intressant.

Kent Persson är oppositionsråd i Örebro läns landsting och förbundsordförande för moderaterna i Örebro. Hans blogg har ett bredare fokus än min egen, men genomsyras av samma värderingar.

Staffan Strömbäck på Ekerö skriver oftast om kommunala frågor ur ett frihetsperspektiv, men slår ibland ett slag för även för den digitala friheten.

Mikael Persson är nyinflyttad stockholmsmoderat, ursprungligen från Norrköping. Han skriver initierat på temat teknik, och ibland om teknikens samverkan med politiken.

Värda ett besök är även Göran Pettersson, självständig tänkare som driver moderaternas enda politiska talradio, och Tokmoderaten, som är vad han heter.

7 thoughts on “Moderata bloggtips

  1. Allihop helt klart del av kärnan inom det moderata partiet och inte alls några enstaka marginaliserade personer utan den inverkan på moderaternas politik som behövs för att moderaterna ska kunna behålla några av sina liberala värderingar.

  2. Göran Pettersson var ju i och för sig en av de som starkast försvarade FRA-lagen… (men all heder åt honom för att han var en av de få som rakryggat vågade ta debatten)

    Hoppas att folk kommer att lyfta fram Mary Jensen (och dig också så klart) vid nästa val.

    Har du förresten sett Michael Geists föredrag om ACTA? Om inte så rekommenderar jag det.

  3. Karl, tack för de positiva orden. Det finns en del kvar att göra för att nätet ska bli en positiv del av samhällsutvecklingen.

    Förutom de kommunala och digitala friheterna, skriver jag ibland om säkerhets- och försvarspolitik, viktiga områden för ett land som värnar om frihet och demokrati.

    • har jag ff6rvre4ngt e5sikter ?Det blir alltse5 be4ttre om vi utf6kar byrokratin till att ge4lla ockse5 dom som redan ke4nner till “svenska reelgr” ?De5 e4r det ju sje4lvklart att ockse5 alla svenskar ska vara med pe5 SFI !Lika reelgr ff6r alla !Varff6r kan ni inte se saken lite avslappnat ?Istf att bara kritisera ?Jag har jobbat utomlands. Fick skriva pe5 att jag “ke4nde till landets lagar”. Menar du att det hade varit be4ttre ff6r mig om landets 90 mio inve5nare ockse5 hade tvingats skriva pe5 att de ke4nde till det egna landets lagar ?Att jag annars hade varit stigmatiserad ?Du skojar ?Eller menar du verkligen att jag blev utsatt ff6r rasism ?

Leave a Reply

