Ett år med IPRED

Dagens Nyheter sammanfattar konsekvenserna av IPRED-lagen.

Ingen mätbar minskning av fildelningen.

Inga fällande domar.

Inga förändrade attityder till upphovsrätten.

Vad vi ser är en upprepning av vad som skedde efter att infosoc-direktivet infördes år 2005. Den gången var det den socialdemokratiska regeringen som trodde att attityder styrs av riksdagsbeslut.

Men även om attityderna till fildelning är desamma får statens försök att styra internet konsekvenser.

Måns Svensson, doktor i rättssociologi vid Lunds universitet och delaktig i projektet Cybernormer.se, bekräftar bilden av att allt fler internetanvändare går under jorden:

– Det i sin tur leder till att bekämpningen av grövre brottslighet har försvårats, konstaterar han.

DN

Då kanske vi har lärt oss något till nästa gång upphovsrättsindustrin kommer och kräver speciallagstiftning.

Uppdatering:
Läs mer hos Mary Jensen, som också bemöter Pär Strömbäcks påståenden på dagens SvD Brännpunkt.

9 thoughts on “Ett år med IPRED

  1. Jag kan tänka mig vad upphovsrättsindustrin tycker dom lärt sig för läxa… Lagarna måste vara effektivare! Mer kontroll! Mer övervakning! Hårdare straff! Sluta med tjafs som rättssäkerhet och oskuldspresumtion (dom har ju i alla fall justitieminister på sin sida… ;)

  2. Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2010-04-01

  3. Pingback: jardenberg kommenterar – 2010-04-01 | jardenberg unedited

    • Hej tjejen!Jag fick ett repcet av min arbetskamrat ige5r. Hon bjf6d mig pe5 dessa ff6r ett tag sedan, kanongoda.Falsk potatisbakelse, man gf6r dessa i le5ngpanna och ske4r i rutor. Jag mailar dig repcetet.Hoppas allt e4r bra! Ha en mysig lf6rdagkve4ll.Fy vilket skitve4der vi har.Se5 nu te4nder jag ljus f6ver allt och vi sitter bara och myser och njuter.Kramkram/LOUISE

  4. Känns mer än lovligt naivt att tro att lärdomen skulle bli den du tror…. Tror nog snarare det öppnar för ännu mer krav på skärpt lagstiftning, mer övervakning, mer befogenheter upphovsrättsindustrin.

    Men vi får hoppas att du har rätt.

  5. Pingback: Aprilskämt svårt att veta nu för tiden… « Andreas Froby – kandidat till kommunfullmäktige i Botkyrka

  6. Ja, det är bara att vänta på fru Asks nästa utspel om vilken grundläggande rättsprincip som skall skrotas nästa gång för att illgal fildelning – eller föralldel de gamla bekväma slagträna barnporr och terrorism – skall kunna beivras.

    Karl, finns det någon möjlighet att man skulle kunna skicka riksdagsledamöterna och ministrarna på en repetitionskurs i gymnasial samhällskunskap så de lär sig hur det var tänkt en demokrati borde fungera?

  7. Eh… Jag kanske är naiv, men jag trodde faktiskt att politiker skulle ha bättre kunskap än jag i och med att de gått höga utbildningar och jag varit sjuk och missat all kunskap skolan kunnat ge från klass ett och ända upp i gymnasiet och efteråt blev jag sjukskriven… Ändå kunde jag förstå vad som skulle hända men det kunde inte de?

    Argh, så jobbigt med allt sådant här… Tur det finns friska människor som kan slåss så vi som inte orkar annat än stiga upp ur sängen ibland kan känna att det i alla fall finns nån som kämpar för människors trygghet.

Leave a Reply

