Är man en skummis om man inte vill kissa i en mugg?

Att vilja drogtesta allt och alla tycks vara den senaste politiska flugan. I går kom det fram att Centerpartiet “erbjöd” Fredrik Federley ett drogtest. Därmed hade han valet att ställa sin kropp till förfogande eller vägra, vilket skulle ha bidraget till ytterligare ryktesspridning.

Nu uppmanar Maud Olofsson Thomas Bodström att drogtesta sig. “Misstanken kring Thomas Bodström den är ju inte bra”, säger hon och bidrar på det sättet själv till den grundlösa ryktesspridningen. Tydligen anser hon att Bodström har en skyldighet att bevisa sin oskuld. Vad hände med principen om att alla ska betraktas som oskyldiga så länge motsatsen inte är bevisad?

I dag skriver jag om drevet mot Bodström i Aftonbladet.

14 thoughts on “Är man en skummis om man inte vill kissa i en mugg?

  1. Fan vilken bra debattartikel, så bra att faktiskt kunna ge någon i ett motståndarparti beröm (även om det fanns en liten pik) istället för att hålla på med smutskastning. Sånt skapar trovärdighet, ska verkligen ha dig i åtanke den 19:e sept

  2. Nej, det behöver man inte vara, däremot är man en hycklare om man förespråkar “frivilliga” drogtester för “andra” men inte klarar av att föregå med gott exempel. Och hycklande politiker har vi alldeles för gott om. Själv har jag länge arbetat på en arbetsplats som kräver slumpmässiga drogtester och finner inget konstigt eller “integritetskränkande” med det.

  3. Väl talat. Även mörkermannen Thomas Bodström har rätt att slippa sina egna eländiga idéer. Skönt med ett vettigt inlägg från höger sida om skranket.

  4. Mycket bra debattartikel. När du berömmer Bodström för att han håller på sin privata sfär, blir det svårt för han och hans kolleger att avfärda det argumentet i andra sammanhang.

  5. Ja, det tycker jag .”Har man rent mjöl i påsen” så är det helt klart att man ska kissa i muggen för då har man inget att vara orolig för. I detta drogsamhälle där det knivhuggs skjuts och sparkas ihjäl under drogpåverkan så kan det aldrig bli för mycket tester.

  6. Nej man är inte “skum” om man inte vill kissa i en kopp framför en främmande kvinna. Man är snarare en stark person som törs värna om sin personliga integritet. Om man har fru eller partner tycker jag det närmast är en självklarhet att man bör vägra ta fram sitt sitt underliv för ett drogtest. Det jag saknar i debetten är dock att det faktiskt finns alternativ, med lika stor säkerhet kan man använda sig av ett svettprov, apparat för det finns sedan länga på marknaden av ett svenskt företag: Biosensor. Media verkar helt ha missat det. Är det något som ni politiker är medvetna om?

  7. @Karl Sigfrid

    Läste just din debattartikel – rykande bra, särskilt:
    “Ministrar och riksdagsledamöter ställer sig nu på rad och förklarar att de minsann gärna skulle dra ner byxorna och kissa i en burk om de blev tillfrågade. Som om det var en god gärning att drogtesta sig, ungefär som att ge blod.”

    Vi får väl hoppas dina kollegor inom M och FP ser det på samma sätt. Men jag är inte hoppfull.

    @Mattias

    Om man sitter på en arbetsplats som kräver slumpmässiga drogtester så är det ett villkor ställt av arbetsgivare. Man har rätt att neka och söka sig till en annan arbetsplats vilket jag skulle göra. Och innan någon frågar, det enda man skulle hitta hos mig torde vara oroväckande halter av koffein.
    Problemet är inte bara som du säger att Bodström förespråkat detta själv – men att varje människa helt enkelt inte är beredd att ställa sig inför sköterska och kissa i burk på kommando om man inte har en god anledning till det.

    Drogtester skall bara tillämpas där det finns klar och tydlig anledning och misstanke. Av vad vi har sett har det tagits i bruk mer som ett lämpligt utpressarmedel av skrupelfria poliser i stället. Slentrianmässiga personundersökningar är helt enkelt inte godtagbara i något samhälle.

  8. @anithakj

    Då vare sig jag eller någon jag känner skjuter eller sparkar ihjäl personer, eller för den delen är drogpåverkade, så värjer jag mig emot att behöva dra ned byxorna bara för att någon annan beter sig som en idiot.

    Det hela är mycket enkelt. Jag har ett förbannat krav att förbli betraktad oskyldig till bevisat skyldig och under de förutsättningarna tänker inte jag gå med på några tester som helst där det inte föranligger klar misstanke om att jag begått ett brott. Svårare än så är det inte. Och det gäller för varje människa i hela Sverige.

    Och det enda skäl man behöver ange är och förblir “Nej, det känner jag inte att jag vill”. Punkt slut.

  9. Pingback: Återvinningssöndag « No size fits all

Leave a Reply

